Co je vysoký dynamický rozsah a co k tomu patří?
Abychom pochopili pojem HDR, Dolby Vision atd. musíme si nejdříve ujasnit, co to vlastně je, jak to funguje a co všechno k tomu patří.
Formáty vysokého dynamického rozsahu. Vysoký dynamický rozsah nazýváme synonymem HDR, který existuje v různých formách, ale co vlastně znamenají a jak se v tom vyznat? Tak si to zkusíme trochu objasnit.
Dolby Vision
- jedná se o formát, který je v poslední době dosti skloňován a většina lidí o něm už někdy slyšela nebo dokonce jej už používá na hraní her na konzoli XBOX nebo třeba sleduje své oblíbené seriály na Netflixu v DV. Pokud chcete jako producent obsahu, jako je například takový Netflix nebo výrobce obrazovek, tento kodek používat, musíte vždy společnosti Dolby platit licenční poplatek, abyste tento typ obsahu mohli svým zákazníkům nabízet. Dolby Vision je leckdy označován jako nejpokročilejší formát pro HDR obsah. K jeho fungování využívá dynamická metadata, která si sama Dolby navrhla pro konkrétní typ obrazovky, která nese její označení. Ale abychom si tento formát mohli dokonale užít, potřebovali bychom obrazovku s výkonem minimálně 1 000 nits, což je stále dost problém.
HDR10
- je to nejvíce používaný formát HDR, který ke svému fungování používá statická metadata a jedná se o nejrozšířenější formát, který najdeme defacto ve všech zařízeních s 4K obsahem. Statická metadata obsahují informace o MaxCLL, což představuje informaci o maximálním jasu obsahu, a MaxFALL, představuje průměrný maximální jas. Podle tohoto algoritmu ten to formát HDR funguje.
HDR10+
- na vývoji tohoto formátu se podílelo několik společností a jednou z nich byla i společnost Samsung, která se ho snaží propagovat jako zcela bezplatnou alternativu k formátu Dolby Vision. Funguje na stejném základě jako je HDR10, jen pro jeho přesnější fungování k němu přidává dynamická metadata. Na rozdíl od Dolby Vision, který používá 12bit tak HDR10+ je pouze 10bit. Ne všechna zařízení, která podporují HDR10 umí zároveň HDR10+, seznam podporovaných výrobců je omezen a nenajdeme zde takové výrobce jako je SONY nebo LG.
HLG (Hybrid Log-Gamma)
- jedná se o zpětně kompatibilní formát HDR, který byl výhradně vyvinut pro televizní, satelitní a kabelového vysílání. S formátem HLG se určitě v budoucnu více setkáme a stane se standardem pro vysílání ve vysokém dynamickém rozsahu.
K vysokému dynamickému rozsahu patří i určitý barevný prostor označovaný třeba jako DCI-P3 nebo Rec.2020. V poslední době je pojem barevný prostor dost zmiňován, i když moc lidí neví, co to vlastně je a v čem je mezi DCIP3 a BT.2020 rozdíl. Barevný prostor můžeme jednoduše pojmenovat taky jako rozsah barev, které naše oči dokážou vnímat. Každý barevný prostor je nějak označený a předurčuje konkrétní schopnosti obrazovky pro zpracování barev. Pokud se tedy někdy setkáme s údajem například krytí 75 % u DCI-P3, tak se jedná o určité označení maximální schopnosti krytí dané obrazovky. Můžeme tedy počítat, že nám schází cca 25 % a všechny barevné tóny nad uvedeném krytí jsou nad možnostmi zobrazovacího média třeba TV.
DCI-P3 (Digital Cinema Initiatives — Protokol 3)
-byl vyvinut filmovými společnosti jako určitá náhrada základního barevného gamutu sRGB. Tento barevný prostor byl původně vyvinut výhradně pro digitální obsah. S tímto barevným prostorem se setkáme skoro na každé obrazovce, jedná-li se o televizi nebo o mobilní telefon. Konkrétní hodnota tohoto barevného krytí se stala synonymem kvality rozsahu používaným pro vysoký dynamický rozsah.
Rec.2020
-jedná se o nejnovější barevný prostor, který definoval standard pro UHDTV. Je to tedy barevný prostor, který zahrnuje jak 10 tak i 12bit video s podporou až do 8K rozlišení. Pro názornou představu, tento prostor je zhruba o 37% větší než DCI-P3 a díky tomu jde až na hranici lidského vnímání co se barevného spektra týče. S tímto označením barevného prostoru se můžeme setkat jak u HDR10, HDR10+ tak i u Dolby Vision nebo HLG obsahu. Momentálně ale neexistuje příliš obrazovek, které by tento barevný prostor zcela splňovaly do takové míry jako to známe u DCI-P3.
Pokud budeme chtít, aby obraz vypadal mnohem reálněji a měl určitou barevnou jiskru, tak bychom měli vždy vyžadovat, aby daná obrazovka měla minimálně co největší barevný prostor DCI-P3. Na vyšší krytí obrazovek s Rec.2020 si budeme muset ještě nějakou dobu počkat, než se více rozšíří a její cena výrazně klesne. Nicméně plný barevný prostor bt.2020 je jedním z nejúžasnějších zlepšení obrazu, který v horizontu let lze vůbec získat.